Verkopen
Wat kan ik verkopen bij Vendu Rotterdam?
In onze drie verschillende type veilingen verkopen wij jaarlijks circa 20.000 kavels. Dit varieert van meubelen, kunst, design en juwelen tot bijzondere verzamelingen op elk gebied. Ook organiseren we zo nu en dan themaveilingen zoals wijn- of modeveilingen. Bent u uitgekeken op uw kunstwerk of weet u niet wat te doen met de nalatenschap van een dierbare, laat het team van Vendu Rotterdam het met kennis, ervaring en zorg voor u verkopen. Wij bieden zowel een nationaal als internationaal podium voor objecten in elke prijsklasse.
We attenderen u graag op het volgende. Bij het verkopen van onze goederen zijn we gebonden aan internationale en Europese wetgeving met betrekking tot goederen die materialen bevatten van bedreigde en beschermde dier- en plantsoorten. Lees hier hoe dit mogelijk betrekking heeft op uw goederen.
Wanneer zijn de veilingen?
Vendu Rotterdam organiseert ongeveer tien veilingen per jaar. Twee keer per jaar een Kunst- & Antiekveiling, twee Designveilingen en vijf Algemene veilingen. Daarnaast worden er maandelijks onroerend goedveilingen georganiseerd.
Wilt u weten wanneer Vendu Rotterdam veilingen organiseert dan kunt u altijd terecht op de veilingagenda op onze website.
Wilt u door ons op de hoogte gehouden worden van de veilingen en andere activiteiten van Vendu Rotterdam?
• Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
• Volg Vendu Rotterdam op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram
Taxatie voor veiling
Onze taxateurs gebruiken hun expertise om de waarde van uw goederen te beoordelen en adviseren u graag hoe u uw goederen het beste ten gelde kan maken.
U kunt voor een veilingtaxatie terecht op afspraak, op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Onze taxateurs ontvangen u graag bij ons veilinghuis aan de Kipstraat 54 in Rotterdam. In geval van bijzondere stukken of grote collecties taxeren wij ook op locatie.
Wanneer u vervolgens besluit om deze objecten in te brengen voor de veiling, kunnen onze specialisten u adviseren bij het inbrengen van de goederen voor het juiste type veiling.
Vendu Rotterdam onderschrijft de gedragscode van de Federatie TMV.
Inbreng voor veiling
Wanneer u uw goederen door ons heeft laten taxeren en ze geschikt zijn voor veiling, kunt u besluiten ze in te brengen voor veiling. Onze taxateurs zullen u adviseren bij het inbrengen van de goederen voor het juiste type veiling en een verwachting uitspreken over de mogelijke opbrengst. Daarvan krijgt u een ontvangstbewijs, waarin de ingebrachte goederen voorlopig staan omschreven.
Ontvangstbewijs
Het ontvangstbewijs fungeert als uw contract met Vendu Rotterdam. Allereerst dient het als bewijs van de ingebrachte goederen. Daarnaast vermeldt het de overeengekomen verkoopvoorwaarden en dat u akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Tevens bevat het uw persoonlijk inzendnummer. Dit nummer wordt gebruikt bij de communicatie over de door u ingebrachte goederen.
Na inbreng
Na inbreng worden uw goederen professioneel gefotografeerd en wordt er indien nodig uitgebreider onderzoek verricht door onze specialisten. Hierna worden de objecten voorzien van een kavelnummer en verzekerd bij ons opgeslagen tot aan de veiling. U ontvangt vervolgens voorafgaand aan de veiling een schriftelijk bericht met de definitieve omschrijvingen en richtprijzen.
U kunt de status van uw inzending tussendoor online bekijken in het klantenportaal van uw Vendu account.
Transport
U kunt het transporteren van uw goederen zelf organiseren of wij kunnen dit, tegen een vergoeding, voor u doen. Wij werken al meer dan twintig jaar samen met een deskundige transporteur Jan den Otter Transport B.V. Voor meer informatie kijkt u bij Transport & Ontruiming.
Kosten & commissie
Commissie
Wij rekenen voor al onze veilingen een commissie van 20% inclusief BTW.
Foto- en administratiekosten
Ubetaalt een vast bedrag van € 6,- per kavel voor foto- en administratiekosten (inclusief BTW).
Waarborgkeurmerk edelmetalen
Edelmetalen moeten zijn voorzien van een waarborgkeurmerk. Indien niet aan deze wettelijke bepaling is voldaan zorgen wij daarvoor. De kosten hiervoor worden doorbelast aan de inbrenger.
Na de veiling
Verkoopfactuur
U ontvangt uw verkoopfactuur binnen 3 en 4 weken na de laatste dag van de veiling. In de tussentijd kunt u altijd uw pro forma factuur inzien in uw Vendu account. Op deze rekening staat de opbrengst van de goederen per kavelnummer minus de commissiekosten en de overige kosten (zie Kosten & Commissie). Het netto bedrag wordt binnen 4 weken op uw bankrekening overgemaakt, als we de betaling van de koper hebben ontvangen.
Onverkochte goederen
Na de veiling hebben geïnteresseerden nog twee à drie weken de mogelijkheid om eventuele onverkochte goederen aan te kopen in de zogenaamde ‘aftersales’. Hiervoor gelden dezelfde prijsafspraken als die zijn gemaakt tijdens de inbreng.
Indien een gedeelte van uw goederen hierna onverhoopt toch nog onverkocht blijft ontvangt u van ons een nieuw veilingvoorstel met aangepaste richtprijzen. Aan een eventuele herveiling zijn geen extra kosten verbonden. Uiteraard staat het u ook vrij om uw goederen retour te nemen.