Kopen op de veiling
Wat kan ik kopen bij Vendu Rotterdam?
Het kopen op een veiling biedt geweldige kansen, of het nu gaat om het uitbreiden van een verzameling of om het vinden van unieke stukken voor in en om uw huis. In onze drie verschillende type veilingen verkopen wij jaarlijks circa 20.000 kavels. Dit varieert van meubelen, kunst, design en juwelen tot bijzondere verzamelingen op elk gebied. Ook organiseren we zo nu en dan themaveilingen zoals wijn- of modeveilingen. Bent u uitgekeken op uw kunstwerk of zoekt u een mooi meubel voor uw nieuwe woning, u kunt bij ons terecht voor objecten in elke prijsklasse.
We attenderen u graag op het volgende. Bij het verkopen van onze goederen zijn we gebonden aan internationale en Europese wetgeving met betrekking tot goederen die materialen bevatten van bedreigde en beschermde dier- en plantsoorten. Lees hier hoe dit mogelijk betrekking heeft op door u aangekochte goederen.
Wanneer zijn de veilingen?
Vendu Rotterdam organiseert ongeveer tien veilingen per jaar. Twee keer per jaar een Kunst- & Antiekveiling, twee Designveilingen en vijf Algemene veilingen. Daarnaast worden er maandelijks onroerend goedveilingen georganiseerd.
Wilt u weten wanneer Vendu Rotterdam veilingen organiseert dan kunt u altijd terecht op de veilingagenda op onze website.
Wilt u door ons op de hoogte gehouden worden van de veilingen en andere activiteiten van Vendu Rotterdam?
• Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
• Volg Vendu Rotterdam op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram
Waar vind ik het huidige aanbod?
Catalogus
Wilt u weten of er voor u interessante objecten in de veiling zijn? Bekijk onze Online Catalogus of bestel een gedrukte catalogus. Daarin staat een korte beschrijving van het object, het kavelnummer en de richtprijs voor veiling.
Op de website kunt u ook uw eigen catalogus samenstellen door uw favoriete kavelnummers te selecteren. Deze kunt u vervolgens downloaden of uitprinten.
Conditierapport
Wanneer u een meer gedetailleerde beschrijving over de staat van een object wilt, kunt u bij ons een conditierapport aanvragen opgemaakt door een van onze specialisten. Deze mogelijkheid bestaat alleen voor objecten in de Kunst- & Antiekveiling en de Designveiling. U kunt een conditierapport aanvragen door ons een email te sturen.
Kijkdagen
U kunt alle objecten uit de catalogus in het echt bekijken tijdens de kijkdagen. Voor iedere veiling worden een aantal kijkdagen georganiseerd bij het veilinghuis aan de Kipstraat 54. U kunt alle veilingobjecten dan van dichtbij bekijken en u kunt bij onze medewerkers terecht voor eventuele vragen over de veiling en de te veilen objecten.
Bekijk onze veilingagenda voor de betreffende data en tijden.
Waar moet ik mij registreren?
Kunst- & Antiekveiling en Designveiling
Bieden via internet
U kunt zich online registreren door op de homepagina van de website op ‘registreren’ te klikken. U ziet dan een formulier waarop u een aantal gegevens dient in te vullen. Zodra u deze heeft ingevuld, ontvangt u een email, waarin u de registratie dient te bevestigen door op de meegestuurde link te klikken.
Bieden in de zaal
Om mee te bieden in de zaal kunt u zich bij ons op kantoor registreren. Dit kan tot op de dag van de veiling. U krijgt dan een persoonlijk biednummer, waarmee u in de zaal kunt bieden tijdens de veiling.
Bieden via de telefoon
U kunt ook bieden via de telefoon. U wordt dan gebeld als uw kavelnummer aan de beurt is. Zo kunt u meebieden zonder in de zaal aanwezig te zijn. Als u telefonisch wilt meebieden dient u dit minimaal één dag voor de veiling aan te geven. Dit kan door een email te sturen naar ons veilinghuis.
Voor telefonisch bieden geldt een minimumbedrag van € 500,- tenzij anders overeengekomen. Er zijn een beperkt aantal telefoonlijnen beschikbaar, dus we adviseren een tijdige registratie.
Schriftelijk bod
Als u niet in de gelegenheid bent om bij de veiling in de zaal aanwezig te zijn of online mee te bieden, dan kunt u een schriftelijk bod achterlaten. U dient zich daarvoor online te registreren. U ziet dan een formulier waarop u een aantal gegevens dient in te vullen. Zodra u deze heeft ingevuld, ontvangt u een email, waarin u de registratie dient te bevestigen door op de meegestuurde link te klikken.
Algemene veiling
Onze Algemene veiling vindt geheel online plaats. U kunt zich online registreren door op de homepagina van de website op ‘registreren’ te klikken. U ziet dan een formulier waarop u een aantal gegevens dient in te vullen. Zodra u deze heeft ingevuld, ontvangt u een email, waarin u de registratie dient te bevestigen door op de meegestuurde link te klikken.
Hoe moet ik een bod plaatsen?
Kunst- & Antiekveiling en Designveiling
In de zaal meebieden
Nadat u zich bij de receptie heeft geregistreerd krijgt u een persoonlijk biednummer. Wanneer u wilt bieden op een kavelnummer houdt u uw veilingnummer in de lucht zodat de veilingmeester u kan zien. Als u succesvol hebt geboden maakt de veilingmeester een aantekening van uw biednummer en kunt u uw goederen betalen en afhalen bij onze administratie.
Live online bieden
Heeft u zich geregistreerd voor online bieden dan kunt u inloggen en de veiling ‘Live’ volgen en meebieden vanachter uw computer.
Telefonisch bieden
Als u zich als telefonische bieder bij ons heeft geregistreerd bellen we u vijf kavelnummers voordat de, door u doorgegeven, kavelnummers in de zaal aan bod komen. Als uw kavelnummer aan de beurt is praten we u door het biedproces en vragen bij u bij ieder stadium of u door wilt gaan met bieden. Dit gaat zo door totdat u succesvol heeft geboden of wanneer u aangeeft dat u wenst te stoppen met bieden.
Schriftelijk bod
Als u niet in de gelegenheid bent om bij de veiling in de zaal aanwezig te zijn of online mee te bieden dan kunt u een schriftelijk bod achterlaten. Dit kan op de volgende manieren:
Online: Hiervoor moet u inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens kunt u in de Online catalogus bij ieder veilingobject een bod achterlaten. U vult dan bij de objecten waarop u wilt bieden een maximaal hamerbedrag in. De veilingmeester begint zo laag mogelijk en biedt voor u mee tot aan uw aangegeven maximum.
Aan de balie: Tijdens de kijkdagen is het ook mogelijk om bij Vendu Rotterdam aan de balie een biedformulier in te vullen, waarin u de kavelnummer(s) van de betreffende veilingobjecten en uw maximale biedingen doorgeeft.
N.B. Houd er bij het bieden rekening mee dat u het hamerbedrag biedt. Dit bedrag wordt verhoogd met commissiekosten.
Algemene veiling
Onze Algemene veilingen vinden geheel online plaats volgens een ‘Timed Online’ systeem. Bij een Timed Online veiling gaat de veiling online open op de aangegeven startdatum, vanaf dit moment kan er op alle kavels geboden worden. U kunt bieden tot en met de aangegeven einddatum, waarna de kavels trapsgewijs sluiten. Wanneer in de laatste minuut nog geboden wordt, wordt de sluitingstijd verlengd met 3 minuten.
Hiervoor kunt u inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens kunt u in de Online catalogus bij ieder veilingobject een bod achterlaten. Het is ook mogelijk om een maximaal bod in te vullen. Ons systeem biedt dan automatisch voor uw mee tot aan uw aangegeven maximum. U krijgt een notificatie via email zodra u overboden bent.
N.B. Houd er bij het bieden rekening mee dat u het hamerbedrag biedt. Dit bedrag wordt verhoogd met commissiekosten.
Aankoopcommissie
Voor het aankopen van objecten reken wij een aankoopcommissie van 29% inclusief BTW.
Volgrecht
Op sommige objecten is volgrecht van toepassing. Dit geldt voor originele kunstwerken gemaakt door levende kunstenaars of minder dan 70 jaar geleden overleden kunstenaars die onderdaan of inwoner zijn geweest van een land aangesloten bij de EU of EER of van een land dat een gelijk volgrecht toekent.
We zijn wettelijk verplicht de vergoeding te verhalen op de koper. Het volgbedrag wordt berekend over het hamerbedrag inclusief opgeld (excl. BTW) de volgrechtpercentages zijn als volgt:
€ 3.000 | tot | € 50.000 | > 4% |
€ 50.000 | tot | € 200.000 | > 3% |
€ 200.000 | tot | € 350.000 | > 1% |
€ 350.000 | tot | € 500.000 | > 0.5% |
€ 500.000 | tot | € 5.000.0000 | > 0.25% |
Na de veiling
Als u wilt weten of uw (schriftelijke) biedingen gelukt zijn kunt u altijd inloggen op uw Vendu account.
Betalen en afhalen
Na de veiling ontvangt u de factuur per e-mail. De gekochte goederen dienen binnen vijf werkdagen betaald en afgehaald te worden.
U kunt uw aangekochte goederen per bank overmaken naar:
IBAN: NL96 INGB 0653 8761 65
BIC: INGBNL 2A
t.n.v. Stichting derdengelden Register Veilinghouder Vendu Notarishuis
Zodra uw betaling bij ons binnen is kunt u uw aankopen bij ons afhalen.
U kunt ook met pin of contant afrekenen aan de balie van het veilinghuis. Let op: wij accepteren geen creditcards.
Aftersales
Mochten er goederen onverkocht zijn gebleven tijdens de veiling dan heeft u na de veiling nog kort de mogelijkheid om ze aan te kopen in de zogenaamde ‘aftersales’. Hiervoor vragen wij gebruikelijk de onderste richtprijs plus commissie en overige kosten. Hiervoor kunt u ons benaderen via email.
Verzenden
Verzending binnen- & buitenland
Indien gewenst kunnen uw gekochte goederen naar een, door u gekozen, adres worden verzonden. Het Vendu werkt hiervoor al meer dan 20 jaar samen met de deskundige transporteur Jan den Otter Transport B.V. Onze verzendingen zijn altijd aangetekend en verzekerd. Bij deze vindt u hier een indicatie van de verzendkosten. Mocht u gebruik willen maken van onze verzendservice stuur dan een e-mail naar verzenden@vendurotterdam.nl.
Voor zeer kwetsbare goederen of goederen van groot formaat, zoals schilderijen of meubelen, kan er extra materiaal nodig zijn om deze veilig en zorgvuldig te vervoeren. Vraag daarom vrijblijvend bij ons een offerte aan voor een definitieve prijs opgave. In sommige gevallen kan onze transporteur verzending mogelijk niet verzorgen.
De eerste 2 weken na afloop van de veiling zullen goederen 2 keer per week worden verzonden. Daarna worden de aangekochte kavels verzonden op afroep en kunt u rekenen op extra verzendtijd. Wij streven er altijd naar om uw aankopen zo spoedig mogelijk bij u af te leveren.
Indien u gebruik wil maken van een eigen transporteur (bijv. Fedex) kunnen wij de goederen voor u inpakken. De kosten hiervoor zijn ook op aanvraag.
Mocht u een pakket ontvangen dat schade vertoont, dan vragen wij u dit niet aan te nemen.